Advertisement

Link Banner

Cerite "YONG": Tersesat di Negeri China

Posted by YUDI SETIADI






Bagian Pertama

Yong betol-betol tak mengire kalau Yong dah bena-bena berade di negeri Chino. Yong kire Yong cume berade di kedai Chino kat jalan Gajahmada. Kat rumah kawan Yong yang dulunye pabrik mie. Ahong name budak tuh.

Yong baru tersedar setelah Yong jumpe dengan Juare Kung Fu se-Chino. Namonyo Jet Lee. Kawan-kawan pasti dah kenal samo Jet Lee. Ingat ye...JET LEE..bukannye Jet Pump ataupon Jet Zeet. Sekali lagi namonyo JET LEE.
Budak Jet Lee ni ajokan Yong ilmu Kung Fu Master. Tak susah do ilmu ni. Tak perlu puaso berminggu-minggu ataupun bertapo dengan menahan lapa dan dahage. Syaratnyo pun tak berat sangat. Cukup makan mie rebus dan kerupuk udang dan minum dengan air puteh. Setelah itu habislah. Ilmu yang budak Jet Lee ajakanpun ado 12 jurus caro-caro memikat budak perempuan...

”Ape?.....Tak do ilmu laen ke?” Yong terperanjat waktu Jet Lee beri tahu Yong kalau dio nak ajakan ilmu tu.
“ Hayya...koe olang celewet sanagtlah. Koe olang jaoh-jaoh datang ke cini nak belaja kung fu ha. Ini Kung fu paling TOP di negeli ini ha. Koe olang tolak”.

”Okelah Jet...Yong nak belaja ilmu tuh.” Jawab Yong singkat ajo.

....[ sebulan kemudian]

Pagi-pagi lagi Yong dah bangun. Yong lari pagi kelua masuk kampong. Kampong di Chino bedo betol dengan tempat kito. Gangnyo kecik-kecik dan sempit. Tapi untonglah Yong ado ilmu menringankan tubuh. Padahal badan Yong memang dah kurus teking. Tulang rusok Yong dah macam orgen kato budak-budak kampong.

Setelah leteh lari pagi....Yong terperanjat. Yong salah masok tempat. Ini halaman istana Kekaisaran Chino. Patutlah sejak lari dari gang ke gang tadi tak ado satu orangpon yang Yong jumpo. Yang lebeh terperanjat lagi...beberape pengawal istana datang dengan mukonyo yang seram. Mak Lampir tak seram do. Yang ini lebeh seram lagi. Yong kiro yang datang tuh anjing jantan. Bentoknyo besolah.Ternyate....yang datang menghampiri Yong adelah Barongsai.

Tak disangko. Dari badan Barongsai tadi kelua limo orang dengan memegang pedang. Bekilaulah pedangnyo. Yong tediam.

”Hayya...Loe olang datang dari mana ha?”
Salah seorang pegawal betanyo. Yong diam ajo sejenak.

”Hayya...Loe tak mau cakap ya?” Tanyo pengawal yang berbadan gemuk dan pendek.
” Nanti kita olang malah tahu! Jawab peltanyaan kami olang! Cepaaaaaatttt”.
Pengawal yang satunyo lagi marah.

”Oke.oke..Maafkan Yong. Saye tak tahu ini istana.Yong tersesat”. Jawab Yong waktu tu.

”Oh...koe olang tesesat ha?. Kalau begitu, sebagai hukumannya. Koe olang halus mengalahkan kita belima. Ape macam?” Tanyo ketuo pengawal tuh.

”Kalau koe olang bisa kalahkan kita belima maka koe olang boleh bebas!”. Tambah pengawal yang satunyo lagi.

”Alamak ! Kalian neh apolah. Yong tesesat. Cam no nak mengalahkan kalian? Kalian tuh belimo, Yong sendirian. Manolah Yong berani?
”Hayya...kite olang nak tanding maen DOMINO...bukan nak tanding kung fu lah”. Jelas seorang pengawal yang berwajah bulat.

”Ape cakap awak?!. Awak nak maen DOMINO ?”. Sergah Yong hampe tak pecayo. Adeke Yong nak diajak maen Domino?...Ape macamlah ini. Batin Yong dalam hati.

"Hayya...koe olang tidak mau maen Domino nanti kita olang penjarakan.Mau tidak mau koe halus mau lah!" Pengawal yg kurus teking tetap memaksa Yong untuk bermaen Domino.

"Oke lah!" Cakap Yong dengan semangat 45."Siape tatut".Tambah Yong lagi.

....Tak lama kemudian.

{ 0 comments... or add one}


Posting Komentar